Alıntı:faiktribunu.com
Üç Büyüklerin UEFA/FFP Anlaşmaları – Renkliler
Yazar: Cem Fante
C. FANTE
Tarih: 2 Mart 2017
Fenerbahçe
Fenerbahçe bizimle çok benzer bir FFP anlaşmasına başladı. O da son üç yıl finansal tablolarının bir önceki yazıda anlattığım toplam başa baş farkı kuralına uymaması dolayısıyla burada.
Bizim ilk yıl stat yatırımı dolayısıyla üst sınır konulmayan zarar tavanımız onlarda 30M€ olarak belirlenmiş. 2017 mali yılında bu 20M€’ya, 2018’de 10M€’ya iniyor.
Fenerbahçe’nin 2016’nın 9 aylık zararı yanlış hatırlamıyorsam 75 milyon TL seviyelerindeydi. 30 milyon €’nun altında kalma işi olacaksa da ucu ucuna olacak.
Bu zararlara izin verilmiş denmesinin bu zararlar olursa herhangi bir problem yok anlamına gelmediğini yineleyeyim. Kulüp 2019-2020 sezonu itibarı ile başa baş noktasına gelmeyi taahhüt etmiş.
Bu şu demek:
2017 mali yılda 20M€ zarar ettin, 2018 yılında 10M€ zarar ettin ve anlaşmayı bozmadın. Ama 2019-2020 FFP lisansını almanı sağlayacak başa baş noktasını yakalayabilmek için (3 yıllık max. 5M€ zarar) 2019 mali yılında 25M€ kar etmen gerek.
Yani bu zarar hakkı, hak olmasına hak ama sonradan telafisi zor olduğu için kullanmamakta fayda var.
Bunun dışında anlaşmada ne var:
-Avrupa gelirlerinden 7.5M€ alınacak. 2 milyonu kesin gitti, geri kalan ceza anlaşmaya uymaya göre af edilebilir.
-UEFA listesine bu yıl 22 oyuncu kayıt ettirme sınırı kondu. Her yıl bir tane artacak.
-2017 ve 2018’de oyuncu ve teknik kadroya yapabileceği ödemeler gelirine uyumlu bir oranla sınırlandırıldı.
-Bu yıl ve önümüzdeki yıl bonservis harcaması ancak o yıl satarak yarattığı bütçeden yapılabilecek.
Sadece bu son madde ve verebilecekleri maaş bütçelerine getirilen kısıtlamalar bile ellerini kollarını bağlayacak. Biz yaptık onlar da yapar diye düşünmeyin. Bizim elimizdeki oyunculara uygun kontratlar verilmişti. Dolayısıyla satılabilirlikleri vardı. Yılda 3-3,5 M€ alan, üstelik rezalet performans sergileyen oyuncuları satıp bonservis bütçesi yaratma konusunda kendilerine başarılar diliyorum. (lafın gelişi olduğunu söylememe gerek yok herhalde)
DİPNOT -1 – Fenerbahçe FFP anlaşması
Galatasaray
Galatasaray’ın durumu daha da dramatik. Öncelikle bizim gibi bir anlaşma yapmış ve bu anlaşmaya uymamış olduklarından ceza aldılar. Bu da hem daha sıkı denetimde olmalarını hem de bir ceza oturumu yapıldığı için elimizde daha çok finansal verileri olmasını sağlıyor.
Çok güleceksiniz ve rakibinizin bu kadar kötü yönetilmesine şükredeceksiniz.
Galatasaray UEFA radarına 2012 ve 2013 yılları bilançolarındaki toplam 4.3M€ kabul edilebilir sapma dışı zarar yüzünden yakalandı. Bu küçücük tutarı önemseyip halletmedikleri için 16 Mayıs 2014’de bizim gibi bir anlaşma imzaladılar. Hem toplam başa baş farkı hem de o zamanki düşük kur ve Türkiye standardı üzeri gelirleri sayesinde 90M€ çalışan gideri bütçesi sınırı taahhüdü verdiler.
DİPNOT 2
Yani biz önümüzdeki 3 yıl toplam en fazla 5M€ zarar ederiz dediler.
Şimdi sıkı durun. Sonraki 3 yıl şu zararları bildirdiler:
-2013 raporlama dönemi sonu itibarı ile 38M€
-2014 raporlama dönemi sonu itibarı ile 70.4M€
-2015 raporlama dönemi sonu itibarı ile 55.8M€
Yani hedefi her kulübe verilen 5M€’luk hak ve yaptıkları sermaye artırımından elde edilen 25M€ düşüldükten sonra 134.2M€’cuk şaştılar.
Üstelik 2015 yılı itibarı ile 90M€ olacağını taahhüt ettikleri çalışan giderleri de 95,5M€ idi.
Burada bir araya girip bizim o zamanki maaş bütçemizin 40-45M€ seviyesinde olduğunu hatırlatıp, ne şartlarda mücadele ettiğimizin iyi anlaşılmasını isterim.
DİPNOT 3
Doğal olarak UEFA kendilerine “Kardeş sen, hayırdır?” dedi.
1 yıl men cezası aldılar. 2016 ve 2017 yılı raporlama dönemlerinde de çalışan giderlerini 65M€’da tutmaları mecbur kılındı.
DİPNOT 4 – GALATASARAY CEZA KARAR METNİ
Şimdi gelelim asıl meseleye.
Bu bahsedilen çalışan bütçeleri oyuncuların ve teknik kadronun maaşlarını içeriyor ama bununla sınırlı değil. Buna stopaj ve vergiler de ekleniyor (dahil halini hesaplamak için maaşlar toplamını 1.19 ile çarpın). Sonra bu rakama sağlık sigortaları, maç başılar, bu kişilerin kulüpçe ödenen ev ve araba kiraları vs. tüm masraflar toplanıyor. 65M€ altında kalması gereken tutar bu.
Galatasaray’ın anlaşmasında gerçekten de bir zarar tavanı yok. Ama ben bunun iyi bir şey olduğuna emin değilim. Çünkü o zarar tavanları aslında bir ayrıcalık. Eğer herhangi bir tutar yazılmamışsa standart FFP başa baş kurallarına tabisiniz demektir.
Ben Galatasaray’ın 2015 yılından beri yaptığı maaş azaltma hamlelerini ve yeni imzaladığı kontratları gördükten sonra bu 65M€ tutarı tutturduklarına inanmıyorum. Açıkçası oturup tek tek hesaplamadım ve diğer giderleri bilmediğim için net tutarı hesaplamam da çok mümkün değil ama içimden bir his beceremediler diyor.
Galatasaray’ın 2016 9 aylık zararı yine yanlış hatırlamıyorsam 153M TL idi. “Bize zarar etmeyin demediniz” savunmasıyla panelin önüne gittiklerinde (eğer açık kaynaklarda yer almayan gizli bir anlaşma, mesela bir gayrimenkul satış taahhüdü falan yoksa) alacakları reaksiyonu da çok merak ediyorum.
Her ne olursa olsun FFP önce durumu eşitledi, şimdi de bizi avantajlı duruma geçirdi. Sportif başarı ile gelirlerini arttırmaları tek şansları iken o da çok şükür olmadı.
Önümüzdeki minimum beş yıl çok eğlenceli geçecek.
DİPNOT 1
Fenerbahçe SK (TUR)
The settlement agreement covers the sporting seasons 2016/17, 2017/18, 2018/19 and 2019/20.
Fenerbahçe undertakes to reach full break-even compliance by monitoring period 2019/20 (i.e. reporting periods 2017, 2018 and 2019).
Fenerbahçe agrees to report a maximum annual break-even deficit of €30m for the financial year ending in 2016, €20m for the financial year ending in 2017 and €10m for the financial year ending in 2018.
Fenerbahçe agrees to reach a defined employee benefit expenses to revenue ratio and to limit the amortisation and impairment of the costs of acquiring players’ registrations for the financial year ending in 2017 and for the financial year ending in 2018.
Fenerbahçe accepts that it will be subject to a limitation on the number of players that it may include on the A list for the purposes of participation in UEFA competitions. Specifically, for season 2016/17, the club may only register a maximum of 22 players on the A list, instead of the potential maximum of 25 as foreseen in the relevant competition regulations, and 23 players for the 2017/18 season. Such restriction will be lifted for seasons 2018/19 and 2019/20 if the club fulfils the operational and financial measures agreed with the UEFA CFCB.
Fenerbahçe accepts, for the duration of the settlement agreement, a calculated limitation on the number of new registrations it may include within its A list for the purposes of participation in UEFA competitions. This calculation is based on the club’s net transfer position in each respective registration period covered by the agreement. Such restriction will be lifted for seasons 2018/19 and 2019/20 if the club fulfils the operational and financial measures agreed with the UEFA CFCB.
Fenerbahçe agrees to pay a total amount up to €7.5m, which will be withheld from any revenues it earns from participating in UEFA competitions commencing in season 2015/16. Of this amount, €2m shall be paid in full, irrespective of any early exit from the settlement regime. Payment of the remaining €5.5m is conditional and may be withheld in certain circumstances depending on the club’s compliance with the operational and financial measures imposed in the settlement agreement.
.
DİPNOT-2
9. Clause 1.2 of the Settlement Agreement states the following:
“The objective of this Agreement is to achieve that Galatasaray is break-even compliant in the meaning of the UEFA CLFFPR at the latest in the monitoring period 2015/16, i.e. the aggregate Break-even result for the monitoring periods 2013, 2014 and 2015 must be a surplus or a deficit within the acceptable deviation in accordance with Article 63 UEFA CLFFPR.”
10. Clause 3 of the Settlement Agreement provides that:
“…For the reporting period ending in 2015, the total amount of the aggregate cost of employee benefit expenses cannot exceed the total amount of the aggregate cost of employee benefit expenses reported in the future financial information for the reporting period ending in 2014, i.e. EUR 90 Mio.”
.
DİPNOT-3
12. This monitoring documentation showed that Galatasaray had a break-even deficit of: (a) thirty eight million Euros (€38,000,000) for the reporting period ending in 2013; (b) seventy million, four hundred thousand Euros (€70,400,000) for the reporting period ending in 2014; and (c) fifty five million, eight hundred thousand Euros (€55,800,000) for the reporting period ending in 2015, which meant that the Club had an aggregate break-even deficit for these reporting periods which exceeded the relevant acceptable deviation by one hundred and thirtyfour million, two hundred thousand Euros (€134,200,000). 13. Further, the Club’s monitoring documentation showed that its aggregate cost of employee benefits expenses for the reporting period ending in 2015 was ninety-five million, five hundred thousand Euros (€95,500,000).
.
DİPNOT -4
116. The CFCB Adjudicatory Chamber hereby decides: 1. Galatasaray has failed to comply with the terms of the Settlement Agreement. 2. To impose on Galatasaray an exclusion from participating in the next UEFA club competition for which it would otherwise qualify in the next two (2) seasons (i.e. the 2016/2017 and 2017/2018 seasons). 3. To order Galatasaray to limit the overall aggregate cost of the employee benefits expenses of all of its players (calculated in accordance with part C of Annex X of the CL&FFP Regulations) in each of the next two reporting periods (i.e. the reporting period ending in 2016 and the reporting period ending in 2017) to a maximum of sixty-five million Euros (€65,000,000). 4. The Settlement Agreement shall cease to have effect as of the date of this Decision. 5. Galatasaray is to pay five thousand Euros (€5,000) towards the costs of these proceedings. 6. The costs of proceedings must be paid into the bank account indicated below within thirty (30) days of communication of this Decision to Galatasaray. 7. This Decision is final and shall be notified to: a) Galatasaray; b) the TFF; c) the CFCB Investigatory Chamber; and d) the UEFA Administration.
.
Cem Fante
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Lütfen değerli yorumlarınızı bizlerle paylaşınız.